Σε κάθε ιστοσελίδα συναντάμε συνήθως αρκετούς συνδέσμους, που είτε πατώντας τους μας παραπέμπουν σε κάποιο άλλο σημείο της ιστοσελίδας (internal links), είτε μας οδηγούν σε κάποια άλλη ιστοσελίδα (external links).
Τα 2 αυτά είδη συνδέσμων παίζουν σημαντικό ρόλο στο SEO, γιατί βοηθούν τις μηχανές αναζήτησης στην καλύτερη κατανόηση και ευρετηρίαση του περιεχομένου της ιστοσελίδας μας.
1. Πως ωφελούν το SEO τα internal links
Yπάρχουν διάφοροι τύποι internal links σε μία ιστοσελίδα, ανεξάρτητα από το αν έχουμε σκεφτεί ή αποφασίσει να τα χρησιμοποιήσουμε. Μπορεί να έχουν τη μορφή κειμένου, εικόνας ή κάποιου κουμπιού. Οι πιο συνηθισμένες τοποθεσίες στις οποίες τους βλέπουμε είναι:
- Στην επικεφαλίδα (Header)
- Στο υποσέλιδο (Footer)
- Σε κάποια πλαϊνή μπάρα (Sidebar)
- Μέσα στο κείμενο άρθρων ή υποσέλιδων (in text)
Πως βοηθούν όμως όλοι αυτοί οι εσωτερικοί σύνδεσμοι το SEO, εκτός από το να καθοδηγούν τον επισκέπτη πως και που να πλοηγηθεί μέσα στην ιστοσελίδα μας.
- Καθώς τα googlebots σκανάρουν μία ιστοσελίδα, συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με το περιεχόμενο της και επηρεάζουν τη θέση της στα αποτελέσματα των αναζητήσεων
Η δομή των internal links μέσα στην ιστοσελίδα, βοηθάει τα googlebots να φτάσουν πιο εύκολα στο περιεχόμενο κάθε σελίδας ή άρθρου. Ιδανικά, οποιαδήποτε τοποθεσία, άρθρο ή σελίδα μέσα στην ιστοσελίδα μας, θα πρέπει να είναι προσβάσιμη, με όχι παραπάνω από 3 κλικ, διαφορετικά, τα googlebots θα δυσκολευτούν ή δεν θα την δουν καθόλου και αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μην ευρετηριαστεί.
- Άλλος σημαντικός παράγοντας είναι η επιλογή των λέξεων – κλειδιών που θα χρησιμοποιηθούν ως εσωτερικοί σύνδεσμοι. Πρέπει να είναι συναφείς με τον τίτλο του άρθρου που θα παραπέμψετε τον επισκέπτη. Η επιλογή λάθος λέξεων θα αποτρέψει τα googlebots να εμπιστευτούν τον περιεχόμενο της σελίδας και να την ανεβάσουν στα αποτελέσματα των αναζητήσεων με τις σχετικές λέξεις – κλειδιά.
Για να γίνω πιο κατανοητός, αν για παράδειγμα έχετε γράψει ένα άρθρο με τίτλο “Ταχύτητα ιστοσελίδας, 10 τρόποι για να κάνετε την ιστοσελίδα σας να φορτώνει πιο γρήγορα”, η φράση “ταχύτητα ιστοσελίδας” μπορεί να γίνει ένας σωστός σύνδεσμος παραπομπής προς αυτή, αφού προσδιορίζει με σαφήνεια το περιεχόμενο της.
- Όπως έγραψα σε προηγούμενο μου άρθρο, τα internal links μπορούν να βοηθήσουν σελίδες ή άρθρα που δεν έχουν μεγάλη επισκεψιμότητα, να ανεβάσουν το PageRank τους. Αν για παράδειγμα έχετε γράψει κάποιο άρθρο που έχει μεγάλη επισκεψιμότητα, μπορείτε να βάλετε παραπομπές μέσα σε αυτό, προς άλλα άρθρα που δεν έχουν διαβαστεί τόσο πολύ, έτσι ώστε να βοηθήσετε το PageRank τους.
- Τέλος, έχει μεγάλη σημασία, όταν θέλουμε να επικεντρώσουμε την προσοχή των μηχανών αναζήτησης σε κάποιο περιεχόμενο, να χρησιμοποιούμε αρκετά internal links με σχετικές λέξεις και φράσεις κλειδιά που να παραπέμπουν σ’ αυτό. Για παράδειγμα, όταν έχουμε μία ιστοσελίδα που το περιεχόμενο της αφορά “ανταλλακτικά αυτοκινήτων”, καλό είναι να δημιουργήσουμε internal links με λέξεις κλειδιά σχετικές με αυτό το περιεχόμενο.
2. Πως ωφελούν τα external links το SEO
Τα external links είναι σύνδεσμοι που οδηγούν τον επισκέπτη σε άλλες ιστοσελίδες μέσω της ιστοσελίδας μας. Δεν είναι κακό σε καμία περίπτωση να παραπέμπουμε τον επισκέπτη σε κάποια άλλη ιστοσελίδα, ιδιαίτερα όταν αυτή είναι υψηλής αξιοπιστίας και επισκεψιμότητας. Η προσθήκη τέτοιων συνδέσμων συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στην αξιοπιστία της ιστοσελίδας μας και βοηθάει στο PageRank της.
Αντιθέτως, η προσθήκη συνδέσμων προς ιστοσελίδες αμφιβόλου ποιότητας ή περιεχομένου, μπορεί να βλάψει σημαντικά το PageRank της ιστοσελίδας μας.
Η σωστή στρατηγική τοποθέτησης των external links είναι επίσης σημαντικός παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει το SEO.
- Όταν τοποθετούμε έναν τέτοιο σύνδεσμο, καλό είναι το περιεχόμενο της άλλης ιστοσελίδας στο οποίο παραπέμπουμε τον επισκέπτη, να είναι σχετικό με την δικιά μας. Δεν έχει νόημα να βάζουμε links προς ιστοσελίδες με άσχετο περιεχόμενο με τη δικιά μας.
Μερικά παραδείγματα χρήσιμων και ποιoτικών external links που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, είναι αυτά που αφορούν διάφορα στατιστικά, γραφήματα, βίντεο κτλ, τα οποία βέβαια έχουν άμεση σχέση με το περιεχόμενο μας. Η google και οι μηχανές αναζήτησης γενικότερα, αξιολογούν θετικά ένα external link προς μία ιστοσελίδα με παρόμοιο περιεχόμενο και μεγάλη δημοφιλία.
- Η σωστή χρήση των λέξεων κλειδιών που θα επιλεγούν να γίνουν external links. Όπως έγραψα και πιο πάνω για τα internal links , το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τα external links. Απορρίπτονται οι λέξεις ή φράσεις του τύπου “πατήστε εδώ” και καλό είναι να κάνουμε external link μία λέξη κλειδί, η οποία περιγράφει με σαφήνεια το περιεχόμενο στο οποίο θα παραπέμψουμε τον επισκέπτη.
- Τα external links καλό είναι να ανοίγουν σε νέο tab στον browser, έτσι ώστε να μην φεύγει ο επισκέπτης από την ιστοσελίδα μας, να δει ή να διαβάσει την πληροφορία στην οποία τον παραπέμπουμε και στη συνέχεια να συνεχίσει την ανάγνωση του άρθρου. Η στρατηγική αυτή, αφορά κυρίως την βελτίωση της εμπειρίας του χρήστη στην ιστοσελίδα μας.
Σε γενικές γραμμές, θα μπορούσε να πει κανείς, πως τα internal links είναι αυτά που βοηθούν και κάνουν πιο ευχάριστη την πλοήγηση σε μία ιστοσελίδα, ενώ τα external links αυτά που συνδέουν όλο τον παγκόσμιο ιστό, συνδέοντας τις ιστοσελίδες μεταξύ τους. Αμφότερα είναι σημαντικά για το SEO μιας ιστοσελίδας και με την σωστή τους χρήση, αυξάνουν την αξιοπιστία της και βελτιώνουν το PageRank της.