Η ερώτηση, πόσο κοστίζει μία ιστοσελίδα, είναι παρόμοια με το, πόσο κοστίζει ένα αυτοκίνητο ή πόσο κοστίζει ένα σπίτι. Για να μην παρεξηγηθώ, δεν εννοώ πως το κόστος μίας ιστοσελίδας είναι εφάμιλλο ενός αυτοκινήτου (αν και κάποιες φορές μπορεί να το πλησιάσει) ή ενός σπιτιού, αλλά πως ο προσδιορισμός μίας απόλυτης τιμής είναι αδύνατος!
Αυτό που πρέπει λοιπόν να προβληματίζει περισσότερο τον αγοραστή, είναι πως διαμορφώνεται το κόστος μιας ιστοσελίδας και ποιοι είναι οι παράγοντες που το επηρεάζουν.
1. Web Hosting
Για να μπορέσει να υπάρξει η ιστοσελίδα στο διαδίκτυο, χρειάζεται έναν χώρο να την φιλοξενήσει. Το κόστος του web hosting δεν μπορεί να το αποφύγει κανείς και ποικίλει, ανάλογα με το πακέτο που θα επιλέξει και τις δυνατότητες που θα του προσφέρει.
Υπάρχουν εταιρίες που προσφέρουν μέχρι και δωρεάν Web Hosting, μια λέξη που είναι ιδιαιτέρως ελκυστική όταν την ακούει κάποιος, οι υπηρεσίες και οι περιορισμοί όμως στα συγκεκριμένα πακέτα, τα καθιστούν κατάλληλα μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς ή για πειραματισμούς και εκμάθηση.
Στην περίπτωση λοιπόν που κάποιος θέλει απλά να μάθει ένα CMS όπως το WordPress η το Joomla, δεν θα ήταν άσχημο να ανοίξει έναν λογαριασμό σε μία εταιρία που προσφέρει κάποιο δωρεάν πακέτο φιλοξενίας και να αρχίσει να πειραματίζεται πάνω σ’ αυτό.
Για την πιο απλή ιστοσελίδα εταιρικής παρουσίασης, που δεν έχει ιδιαίτερες απαιτήσεις σε όγκο περιεχομένου και προηγμένες λειτουργίες, το κόστος φιλοξενίας σε μία ελληνική εταιρία, κυμαίνεται μεταξύ 20-30 ευρώ το χρόνο και για μία επαγγελματική δυναμική ιστοσελίδα, που μπορεί να διαθέτει blog, αυξημένο traffic και κάποιες προηγμένες λειτουργίες, μεταξύ 50-60 ευρώ το χρόνο.
2. Domain name
Ακόμα ένα βασικό στοιχείο της ιστοσελίδας είναι το όνομα – domain name. Χωρίς αυτό, η σελίδα μας δεν έχει ουσιαστικά ταυτότητα και δεν μπορεί να ανέβει στο διαδίκτυο. Όπως στην περίπτωση του web hosting, έτσι κι εδώ, μπορεί κάποιος να βρει και να χρησιμοποιήσει free ονόματα, τα οποία όμως θα έχουν κάποιο πρόθεμα πριν την κατάληξη .com ή .gr (πχ. blogspot.com, wordpress.com, κτλ), κάτι που γενικά δεν είναι επιθυμητό όταν θέλουμε μία επαγγελματική προβολή στο διαδίκτυο.
Η αγορά ενός domain name κοστίζει από 6 έως 10 ευρώ το έτος, ανάλογα την κατάληξη που θα επιλέξουμε (αν είναι δηλαδή .gr, .com. .eu, κτλ) και καλό είναι να κατοχυρώνεται στα στοιχεία του ιδιοκτήτη της ιστοσελίδας.
Αυτή είναι μία λεπτομέρεια που πρέπει να προσέξετε όταν αγοράζετε domain name από κάποιον (εταιρία ή ιδιώτη), γιατί αν τυχόν το brand σας αποκτήσει μεγάλη αξία στο μέλλον και δεν έχετε κατοχυρώσει στα προσωπικά σας στοιχεία το όνομα, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να το χρυσοπληρώσετε μετά για να μπορέσετε να το διατηρήσετε στην ιστοσελίδα σας.
3. Λογότυπα – banners – Images
Όλες οι ιστοσελίδες διαθέτουν κάποιο λογότυπο και οι περισσότερες κάποια banner ή hero images ή photo galleries. Οι περισσότεροι επαγγελματίες και εταιρίες που κατασκευάζουν ιστοσελίδες ζητάνε όλο αυτό το υλικό από τον πελάτη, αλλά σε περίπτωση που ο πελάτης δεν το έχει, μπορούν να το δημιουργήσουν εκείνοι.
Για το γραφικό υλικό μίας ιστοσελίδας είναι εξαιρετικά δύσκολο να προσδιοριστεί μία τιμή και αυτή προκύπτει πάντα κατόπιν συνεννόησης. Ένα λογότυπο για παράδειγμα μπορεί να κοστίσει από 20 έως 500 ευρώ, ανάλογα τον γραφίστα που θα απευθυνθείτε, το πόσο πρωτότυπο και μοναδικό σχεδιασμό μπορεί να έχει.
Το ίδιο ισχύει και για τις φωτογραφίες, αν θέλετε κάτι πολύ εξεζητημένο, μπορεί να τις αναλάβει ένας επαγγελματίας γραφίστας και να σας χρεώσει ανάλογα. Στη συνέχεια τις δίνετε έτοιμες σε αυτόν που θα φτιάξει την ιστοσελίδα και δεν θα σας χρεώσει κάτι επιπλέον γι’ αυτό.
Με λίγα λόγια, αν έχετε έτοιμο γραφικό υλικό στην διάθεση σας θα γλιτώσετε κάποιο κόστος, στην περίπτωση που αναλάβει η εταιρία ή ο επαγγελματίας να το δημιουργήσει για σας.
4. Περιεχόμενο – Κείμενα – Υποσέλιδα
Η ουσία μίας ιστοσελίδας είναι το κείμενο – περιεχόμενο. Ιστοσελίδες χωρίς φωτογραφίες μπορεί να συναντήσετε, χωρίς κείμενο όμως δεν πρόκειται.
Όλα τα κείμενα μίας ιστοσελίδας ζητούνται πάντα από τον πελάτη, όπως ισχύει όμως και με τα γραφικά στοιχεία, σε περίπτωση που δεν έχει ή δεν μπορεί να τα παράγει, τα αναλαμβάνει αυτός που θα κατασκευάσει την ιστοσελίδα, με την ανάλογη χρέωση πάντα. Ο όγκος των κειμένων και του περιεχομένου γενικότερα, θα επηρεάσει σίγουρα την τιμή.
Οι περισσότεροι κατασκευαστές ιστοσελίδων, στα πακέτα που προσφέρουν, έχουν ορίσει κάποια στάνταρ όσον αφορά το περιεχόμενο που καλύπτει η τιμή του πακέτου. Για παράδειγμα, στο πακέτο της επαγγελματικής ιστοσελίδας που έχω σχεδιάσει εγώ, προσφέρω τη δημιουργία μέχρι 6 υποσέλιδων. Αυτό πρακτικά σημαίνει, πως εφόσον μου παρέχετε τα κείμενα και τις φωτογραφίες, μέσα στην τιμή αυτή, μπορώ να σας δημιουργήσω μέχρι 6 υποσέλιδα με περιεχόμενο.
Είναι λογικό, η παραγωγή κειμένου, μεγάλου περιεχομένου και πολλών υποσέλιδων να ανεβάζει το κόστος κατασκευής μίας ιστοσελίδα, αφού όλα αυτά, προϋποθέτουν περισσότερες ώρες εργασίες.
5. Προηγμένες λειτουργίες
Με τον όρο προηγμένες λειτουργίες, θέλω να προσδιορίσω οτιδήποτε θέλει ο πελάτης να ενσωματωθεί εξτρά στην ιστοσελίδα, πέρα από τις στάνταρ λειτουργίες της.
Εύλογα θα ρωτήσει κάποιος εδώ, ποιες είναι οι στάνταρ λειτουργίες μίας ιστοσελίδας και ποιες οι προηγμένες. Ο χαρακτηρισμός των λειτουργιών είναι σχετικός ως ένα βαθμό, υπάρχουν όμως κάποια πράγματα που θεωρούνται στάνταρ σε μία ιστοσελίδα.
Κάποια από αυτά είναι, η φόρμα επικοινωνίας, το blog, τα social buttons, κάποια slider ή galleries φωτογραφιών, η φόρμα subscribe.
Προηγμένες λειτουργίες μπορούν να θεωρηθούν κάποιες εξτρά φόρμες που μπορεί να ζητηθούν από τον πελάτη (πχ. φόρμες κράτησης για ξενοδοχεία, ταξί, μία φόρμα παραγγελίας για κάποιο εστιατόριο, κ.α.), ένα σύστημα εγγραφής και διαχείρισης των χρηστών της ιστοσελίδας, οποιοδήποτε άλλο script ή plugin αφορά την διαδραστικότητα του χρήστη με την ιστοσελίδα.
Ανάλογα τις λειτουργίες που θέλετε να ενσωματώσετε στην ιστοσελίδα σας, το κόστος της μπορεί να επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό, αφού για παράδειγμα, ένα ολοκληρωμένο online σύστημα κρατήσεων για ένα ξενοδοχείο, μπορεί να κοστίζει από μόνο του 2, 3 ή και 4 φορές παραπάνω από την ιστοσελίδα σας, προκειμένου να ενσωματωθεί μέσα σε αυτή.
6. Custom σχεδιασμός & έτοιμα Themes
Οι περισσότερες ιστοσελίδες στις μέρες μας, σχεδιάζονται με κάποιο CMS όπως το WordPress και έτοιμα themes. Αυτό δεν συμβαίνει μόνο για λόγους πρακτικότητας, αλλά και για λόγους ασφάλειας και υποστήριξης.
Στην περίπτωση που σας κατασκευάσει κάποιος την ιστοσελίδα με ένα CMS ανοιχτού κώδικα όπως το WordPress και ένα free theme, το επιπλέον κόστος είναι μηδενικό. Αν πρέπει για τις ανάγκες της ιστοσελίδας ή θέλετε εσείς να αγοράσετε κάποιο premium theme, αυτό θα ανεβάσει ασφαλώς το κόστος.
Στην άλλη περίπτωση, κάποιοι επιλέγουν Custom σχεδιασμό, που αυτό σημαίνει ότι δεν θα χρησιμοποιηθεί κάποιο έτοιμο theme (free ή premium) και η ιστοσελίδα θα σχεδιαστεί αποκλειστικά για εσάς. Κάποιοι μπορεί να μην θέλουν καν την χρήση κι ενός CMS και να προτιμήσουν ο κώδικας της ιστοσελίδας να γραφτεί εξολοκλήρου από το μηδέν. Τέτοιες λογικές ακολουθούνται κυρίως από πολύ μεγάλες εταιρίες, που δίνουν μεγάλη έμφαση στην ασφάλεια των δεδομένων τους και ψάχνουν για ιδιαίτερα εξατομικευμένες λύσεις κατασκευής ιστοσελίδων.
Το κόστος μίας Custom ιστοσελίδας, μπορεί να είναι διπλάσιο ή τριπλάσιο σε σχέση με κάποια με έτοιμο Theme, αν μιλάμε μόνο για το σχεδιαστικό κομμάτι. Αν βάλουμε στη συζήτηση και το προγραμματιστικό κομμάτι, τότε οι τιμές ξεφεύγουν κατά πολύ και είναι ασύμφορες για τη μέση επιχείρηση ή επαγγελματία.
Οι περισσότεροι κατασκευαστές ιστοσελίδων δουλεύουν με κάποιο CMS με έτοιμα themes και page builders, ένας συνδυασμός που τους δίνει μεγαλύτερη ελευθερία σχεδιαστικά και μπορούν να προσφέρουν στον πελάτη τους πιο εξατομικευμένα αποτελέσματα. Αυτή συνήθως είναι η πιο ενδεδειγμένη και οικονομική λύση, στην περίπτωση που σας ενδιαφέρει να αναλάβει κάποιος την κατασκευή ιστοσελίδας της επιχείρησης σας.
Οι Custom ιστοσελίδες αφορούν κυρίως μεγάλες εταιρίες και οργανισμούς, που συνήθως έχουν πολλά άτομα προσωπικό από πίσω και για το στήσιμο, αλλά και για την συντήρηση της ιστοσελίδας.
7. SEO – Βελτιστοποίηση για τις μηχανές αναζήτησης
Το SEO είναι μία διαδικασία που πολλοί ενδιαφερόμενοι δεν έχουν αντιληφθεί ακόμα, ότι αποτελεί μία εξτρά υπηρεσία στον τομέα κατασκευής μιας ιστοσελίδας. Υπάρχουν εταιρίες και επαγγελματίες του είδους που ασχολούνται αποκλειστικά με αυτό, χωρίς να μπαίνουν στην διαδικασία κατασκευής ιστοσελίδων.
Αρκεί να σκεφτεί κανείς, πως στις μέρες μας πλέον, το πιο πιθανό είναι, να πληρώσει κάποιος πολλά περισσότερα χρήματα για το SEO και την προώθηση της ιστοσελίδας, παρά για την κατασκευή της. Έτσι, πολλοί επαγγελματίες, αφού αποκτήσουν την ιστοσελίδα που επιθυμούν, έρχονται αντιμέτωποι με την πικρή διαπίστωση, όταν τους λένε, πως χρειάζεται SEO ή χρήματα για διάφορε προωθητικές ενέργειες.
Για να μη μπω πιο βαθιά στο θέμα και πλατιάσω υπερβολικά στο παρόν άρθρο, μπορείτε να διαβάσετε συνοπτικά τι περιλαμβάνει μία στρατηγική προώθησης ιστοσελίδας. Από εκεί και πέρα, ο κάθε κατασκευαστής ιστοσελίδων, το ελάχιστο που μπορεί να κάνει, είναι να παραδώσει μία SEO Friendly ιστοσελίδα. Τι σημαίνει αυτό; να είναι η ιστοσελίδα από την κατασκευή της φιλική προς τις μηχανές αναζήτησης. Να έχει μία σωστή δομή στο περιεχόμενο της, οι λέξεις κλειδιά να είναι σωστά τοποθετημένες, οι φωτογραφίες και τα γραφικά να έχουν το βέλτιστο μέγεθος, κ.α.
Σε γενικές γραμμές λοιπόν, μια SEO Friendly κατασκευή πρέπει να θεωρείται βασική προϋπόθεση από τον κάθε ενδιαφερόμενο και στη συνέχεια, να αποφασίσει πόσα χρήματα ή χρόνο είναι διατεθειμένος να ξοδέψει για περαιτέρω ενέργειες που θα του φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Συνοψίζοντας:
Για όσους είχαν την υπομονή να διαβάσουν όλα τα παραπάνω, γίνεται εύκολα αντιληπτό πως το κόστος μίας ιστοσελίδας εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Υπάρχουν κόστη τα οποία πρέπει να θεωρούνται απαραίτητα και κάποια άλλα προαιρετικά.
Υπάρχουν πακέτα κατασκευής ιστοσελίδων, που μπορούν να καλύψουν αρκετές ή τις περισσότερες απαιτήσεις προβολής μιας επιχείρησης στο διαδίκτυο, σε κάθε περίπτωση όμως, ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να δει τι υπηρεσίες προσφέρονται πίσω από κάθε τιμή και εκείνος να αποφασίσει τι τελικά τον συμφέρει σύμφωνα με τις ανάγκες του.
Αν θέλετε την προσωπική μου άποψη, είναι προτιμότερο η τιμή της ιστοσελίδας να προκύπτει μέσα από μία συζήτηση που θα γίνει μεταξύ του ενδιαφερόμενου και του κατασκευαστή της ιστοσελίδας. Αυτή θα αφορά μία ανάλυση των αναγκών της επιχείρησης, των στόχων που θέλει να πετύχει μέσω της προβολής της στο διαδίκτυο και του χρηματικού ποσού που είναι διατεθειμένη να ξοδέψει. Με αυτά τα δεδομένα υπόψη, αυτός που σκοπεύει να αναλάβει το έργο, θα μπορέσει να αξιολογήσει καλύτερα την περίπτωση σας και να σας κάνει μία ή και περισσότερες εξατομικευμένες προτάσεις – προσφορές.